Nieuwe Executive Masterclass De Waarde(n) van Diversiteit
Van wereldwijde anti-racismedemonstraties tot de invoering van een vrouwenquotum: het bedrijfsleven kan niet meer om diversiteit heen. Volgens velen moet er ‘iets’ fundamenteels veranderen. In de nieuwe Executive Masterclass Waarde(n) van Diversiteit leren executives welke concrete maatregelen ervoor zorgen dat de goede intenties ook in daden kunnen worden omgezet.
Lees hier een artikel wat onlangs over deze nieuwe Masterclass verscheen.
_____________________________________
“Denk niet wit, denk niet zwart, maar… hoe dan?” kopte Het Financieel
Dagblad op 15 juni 2020. De huidige protesten wereldwijd brengen racisme
scherp onder de aandacht. Ook binnen organisaties bestaan (onbewuste)
vooroordelen over bepaalde groepen mensen. Een goed moment om een nieuwe
executive masterclass te lanceren die managers houvast biedt in het
diversiteitsvraagstuk en de alle bijbehorende uitdagingen.
Hoe nu verder
“Ons programma kijkt breder dan culturele diversiteit”, zegt program manager
Lisanne Veter. “We kijken bijvoorbeeld ook naar man-vrouwverdeling en
leeftijd en we gaan vooral in op de ‘hoe nu verder’-vraag. Op het gebied van
diversiteit valt er voor Nederlandse bedrijven nog veel te winnen. Men wil
wel, maar kampt met een gebrek aan tools om de problematiek en doelstellingen
inzichtelijk te maken, onvoldoende draagvlak binnen de organisatie of
schaarste op de arbeidsmarkt. Bestaande processen binnen bedrijven houden
het gebrek aan diversiteit in stand.”
In november wordt de eerste masterclass Waarde(n) van Diversiteit gegeven
aan executives die affiniteit hebben met diversiteit en inclusie en aan
managers die specifiek met die taak belast zijn, zoals Chief Diversity
Officers. “We richten ons op mensen in strategische en besluitvormende
posities, omdat zij voor draagvlak kunnen zorgen in de top van de organisatie.
Het is cruciaal dat de topprioriteit geeft aan diversiteit en dit uitdraagt
door het vervullen van een voorbeeldrol. Dan kun je wezenlijk iets veranderen
aan de status quo van de organisatie”, aldus Veter.
Voordelen diversiteit
Het idee om de masterclass te starten ontstond na het lezen van een ‘Diversity
memo’ aan CEO’s die The Economist publiceerde op 9 november 2019. Uit die
brief: “Variety has been linked to innovation, productivity and, for example
in diverse teams of surgeons, fewer mistakes. Lack of it breeds groupthink
– which in turn can lead to disasters.” Om de voordelen van diversiteit te
benutten is inclusie belangrijk, benadrukt Veter. “Als er maar twee mensen
in een divers team zijn die zich durven uit te spreken, dan heb je weinig
profijt van al die verschillende achtergronden en meningen.”
Agendapunt
Tijdens de masterclass komen sprekers uit de wetenschap en het bedrijfsleven
aan het woord over hun ervaringen met diversiteit. Savitri Groag, voormalig
Head of Impact bij Accenture, zorgde er onder meer voor dat ruim veertig
statushouders aan het werk gingen bij Accenture. Dit had een positieve impact
op de statushouders, maar mogelijk nog meer op de bestaande medewerkers en
daarmee op de volledige bedrijfscultuur. Groag deelt in de masterclass 10
jaar ervaring met diversiteitsinitiatieven en gaat in op welke interventies
werken en wat er volgens haar nodig is om inclusie te bestendigen. Eén van
de wetenschappelijke bijdragen komt van professor Karen Maas, zij is
gespecialiseerd in impact denken, impact meten en het sturen op
bedrijfsdoelstellingen om zo de gewenste impact te realiseren. Een andere
spreker is Hein Knaapen, managing partner bij CEO.works en voormalig Chief
Human Resource Officer bij ING, die binnen ING het diversiteitsbegrip breder
trok, er een belangrijk agendapunt van maakte en het in de hele organisatie
terug liet komen.
Het belang van inclusie
Een actief standpunt over diversiteit innemen is één, vervolgens meetbare
doelen aan dat standpunt stellen is twee. Veter: “Je kunt diversiteit niet
impliciet verbeteren, maar je moet verschillende elementen in je organisatie
expliciet aanpakken.” Allereerst heb je het aannamebeleid. Formuleer je
bijvoorbeeld de vacatures zodanig dat een diverse doelgroep zich aangesproken
voelt? Het volgende element is inclusie. Durft iedereen zich uit te spreken
en krijgt iedereen de kans om te groeien? “Inclusie zit veelal in kleine
subtiele dingen. Als je alleen broodjes kaas aanbiedt in de pauze, voelt
iemand die vanuit zijn cultuur gewend is warm te lunchen zich op zijn minst
een uitzondering op de rest”, zegt Veter. Tot slot is het van belang dat er
een duidelijk standpunt wordt ingenomen bij overschrijdend gedrag of
opmerkingen die niet door de beugel kunnen. Veter heeft een laatste tip voor
managers: “Richt je op de mensen bij wie winst te halen valt en die je kunt
overtuigen van het belang van diversiteit. Dan wordt dat de nieuwe status quo.”